31 marca 2025 r. upływa termin na złożenie informacji IFT-2R. Jest to roczna informacja o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Polski, składana przez płatników podatku u źródła.
Obowiązek ten dotyczy podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, którzy w 2024 r. dokonywali wypłat na rzecz nierezydentów – posiadających status podatników CIT.
Poniżej przypomnienie o najważniejszych kwestiach związanych z realizacją obowiązków płatników podatku u źródła.
Właściwość urzędu, przesłanie informacji do podatnika
W sprawach zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych pobieranego przez płatników od dochodów (przychodów) uzyskiwanych przez podatników będących nierezydentami właściwy miejscowo jest Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie. To zatem do tego organu płatnicy muszą złożyć informację IFT-2R.
Warto przypomnieć, że informacje IFT-2R obecnie można złożyć wyłącznie przez portal e-Deklaracje z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Nie mogą być podpisane profilem zaufanym i nie mogą być przesyłane za pośrednictwem platformy ePUAP. Konieczne jest zatem również posiadanie UPL do złożenia tych informacji.
Należy również pamiętać, że poza złożeniem IFT-2R, płatnik ma obowiązek przesłać informację do samego podatnika, któremu wypłacił należności.
Uwaga! 31 marca 2025 r. nie jest terminem wpłaty podatku. Pobór podatku u źródła i jego wpłata do urzędu skarbowego (na indywidualny rachunek podatkowy płatnika WHT) powinny nastąpić w terminie do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym płatnik pobrał podatek od wypłacanej należności (np. dywidendy, należności licencyjnych).
Wskazać również należy, że IFT-2R służy wyłącznie do rozliczenia wypłat na rzecz nierezydentów posiadających status podatników CIT.
W przypadku wypłat należności na rzecz nierezydentów będących podatnikami PIT, właściwym formularzem jest IFT-1R, w przypadku którego termin złożenia upłynął z końcem lutego 2025 r. (informację składa się w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonywano wypłat, stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT).
Zakres przedmiotowy – szeroka definicja urządzeń przemysłowych
W Polsce podatek u źródła dotyczy między innymi takich przychodów uzyskiwanych przez zagraniczne podmioty, jak: dywidendy, odsetki, opłaty licencyjne czy wynagrodzenie za określone rodzaje usług niematerialnych.
Praktyka pokazuje, że ustalenie, czy dana należność podlega opodatkowaniu u źródła w Polsce nie jest łatwe.
W ostatnim artykule sygnalizowaliśmy zmianę podejścia organów podatkowych do definicji licencji typu end-user TUTAJ.
W ostatnim czasie również w odniesieniu do definicji „urządzenia przemysłowego” wydane zostały wyroki sądów administracyjnych, które prezentują wykładnię niekorzystną dla płatników. Opodatkowani u źródła w Polsce podlegają bowiem należności za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego.
Sądy coraz więcej urządzeń uważają za przemysłowe. Jako przykład negatywnego rozstrzygnięcia sprzed kilku dni wskazać można wyrok NSA z 4 marca 2025 r., sygn. akt II FSK 742/22. Wniosek o interpretację złożyła spółka, która wynajmowała od zagranicznego podmiotu kontenery, schody i podesty. Kontenery pełniły głównie funkcje socjalno-biurowe, korzystali z nich pracownicy budowlani. Nie były one wykorzystywane w produkcji budowlanej – nie przechowywano w nich surowców, materiałów ani półproduktów niezbędnych do realizacji inwestycji.
Po kilku latach sporu, sprawa znalazła swój finał przed NSA. Sąd podzielił szeroką wykładnię „urządzenia przemysłowego” dokonaną przez organ podatkowy. W ustnym uzasadnieniu wyroku NSA wskazał, że względy racjonalności przemawiają za tym, żeby „urządzenie przemysłowe” było rozumiane jako każde urządzenie związane z działalnością gospodarczą danego podmiotu, nawet jeżeli pełni funkcję służebną / poboczną (jak w przypadku kontenerów socjalno-biurowych).
Niekorzystne dla przedsiębiorców były też wcześniejsze wyroki dotyczące pojęcia „urządzenie przemysłowe”, w tym wyrok NSA z 27 lutego 2024 r. (II FSK 718/21), WSA w Poznaniu z 14 maja 2024 r. (I SA/Po 193/24) i z 4 czerwca 2024 r. (I SA/Po 202/24), WSA w Warszawie z 7 sierpnia 2024 r. (III SA/Wa 1129/24).
Mechanizm pay & refund – płatności na rzecz podmiotów powiązanych
Podmiot, który wypłaca dochody pasywne (m.in. dywidendy, odsetki, należności licencyjne) na rzecz podmiotu powiązanego, od kwoty stanowiącej nadwyżkę ponad 2 mln zł musi pobrać i zapłacić podatek według podstawowej stawki (19 lub 20%).
Zasadniczo płatnik podatku nie ma możliwości zastosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku powyżej progu 2 mln zł (do limitu sumuje się wypłacone w roku podatkowym należności z tytułu dochodów pasywnych).
Możliwe są jednak trzy alternatywne drogi postępowania w tym przypadku:
- złożenie oświadczenia WH-OSC, o którym mowa w art. 26 ust. 7a ustawy o CIT,
- płatnik uzyska opinię o stosowaniu preferencji, o której mowa w art. 26b ustawy o CIT,
- płatnik pobierze podatek, a następnie on lub podatnik wystąpi o zwrot podatku na podstawie art. 28b ustawy o CIT.
Zwracamy przy tym uwagę, że termin oczekiwania na wydanie opinii o stosowaniu preferencji lub wydanie decyzji o zwrocie podatku to minimum 6 miesięcy. Koniec marca, jako okres zamknięcia roku finansowego i podjęcia decyzji o wypłacie zysku, to właściwy moment na podjęcie decyzji, którą drogę postępowania chce wybrać płatnik, w szczególności jeśli zdecyduje się na uzyskanie opinii lub wniosek o zwrot podatku.
Wskazać jednak należy, że zastosowanie każdej z tych dróg postępowań, w sytuacji gdy suma wypłacanych należności na rzecz danego podmiotu powiązanego przekracza próg 2 mln zł, wiąże się z koniecznością udowodnienia, że płatnik posiada dokumenty potwierdzające możliwość zastosowania preferencji podatkowych (zwolnienie lub obniżenie stawki podatku na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania).
Ponadto, w zależności od tego, którą ścieżkę postępowania płatnik wybierze, należy we właściwy sposób wykazać kwoty wypłaconych należności i ewentualnie pobranego podatku w informacji IFT-2R za 2024 r.
Jeśli potrzebują Państwo wsparcia przy ocenie, czy w związku z ponoszeniem płatności na rzecz nierezydentów powinniście Państwo pobrać podatek u źródła, a także jaką drogę postępowania wybrać do jego rozliczenia, jesteśmy do Państwa dyspozycji – wystarczy wypełnić krótki formularz kontaktowy dostępny poniżej. Skontaktujemy się z Państwem w ciągu 2 dni roboczych.